La musicoterapia es un tipo de terapia psicológica que utiliza la música como recurso para trabajar diferentes aspectos tanto con niños como con adultos. Tengo la suerte de poder realizar musicoterapia a domicilio y os quiero explicar las actividades que preparo.
– ¿Qué se puede trabajar a través de la música? –
La música permite trabajar la comunicación, las relaciones interpersonales, la empatía, la expresión corporal, la motricidad fina y gruesa, la lateralidad, la coordinación, la creatividad… un montón de capacidad para estimular las necesidades físicas, emocionales, sociales y cognitivas.
Lo primero que pienso cuando hago una actividad nueva es «¿qué quiero trabajar?», y a partir de aquí adapto la actividad a las características, edades e intereses musicales de los niños.
Todas las actividades que os presento están pensadas para niños de entre 3 y 6 años. Todas ellas adaptadas a niños con discapacidad cognitiva y física.
Tres dimonis peluts!
Para motivar a los niños y promover una buena conducta durante la sesión, al inicio cuelgo 3 demonios peludos (de la canción Dimoni Pelut) en la ventana. Cada vez que se comportan mal (previamente definimos este concepto: no compartir el material, insultar, pegar…) saco un demonio. Si al final queda algún demonio, cantamos la canción como premio. Si no queda ninguno, no la cantamos.
Como al cabo del tiempo la canción pierde su efecto de refuerzo positivo, es importante cambiarla, ahora estamos haciendo «El meu coet». Siempre escojo canciones alegres, que podamos incorporar movimientos y trabajar conceptos variados.
Clicando aquí os podréis descargar las fichas de que preparado para trabajar estas dos canciones.
.
La rueda de les emociones
Antes de empezar la terapia me gusta saber como se siente cada niño, ya que este dato determinará cómo irá la sesión. La rueda de las emociones consiste en decir cómo está el compañero, no un mismo: triste, cansado, alegre o enfadado. En caso de que sea una emoción negativa, intentaremos darle solución y que se transforme en positiva, como por ejemplo: bailar, dar un beso o un abrazo, cantar una canción tranquila y marchosa… Al final de la sesión volvemos a repetir el ejercicio para ver la evolución.
Os podéis descargar La rueda de las emociones aquí.
Fichas para presentar las canciones
Antes de empezar a cantar una nueva canción, siempre preparo estas fichas sensoriales para familiarizarnos con los personajes, animales, lugares…es decir, el vocabulario y las acciones. Me gusta poder trabajar el sentido del tacto juntamente con la resta de sentidos.
Aquí os podéis descargar algunas fichas de las siguientes canciones (están sólo en catalán):
- Sol solet: mientras cantamos, les hago andar lento o rápido y picando de manos al mismo ritmo.
- En Joan petit quan balla: identificamos las partes del cuerpo y después cantamos.
- Mireu allà a dalt – l’elefant: asociamos gestos a los diferentes conceptos.
- El gall i la gallina: aprendemos a dar un beso, tanto el gesto como el ruido.
- L’esquirol: utilizo títeres para representar los animales.
- Tipi tipi tap: sirve para trabajar el «fuerte» y el «flojo», para relajarse, para aprender a soplar y a picar con los dedos y las manos imitando la lluvia.
- Conillets a amagar: permite jugar a esconderse, gatear y tener conciencia corporal.
.
Actividades con instrumentos
Una parte importante de la musicoterapia son los instrumentos. Dado que trabajo a domicilio, no me puedo llevar el piano, así que siempre llevo instrumentos pequeños y de percusión, ya que los niños los pueden tocar y hacer cualquier sonido sin tener conocimientos previos de música.
Estos son algunos de los instrumentos que utilizo, muchos de ellos los he comprado en la tienda Tiger, otros no son propiamente instrumentos pero hacen ruido y otros los he hecho yo, como los huevos kinder con arroz en el interior.
Y la pregunta es, ¿qué actividades hago con los instrumentos?
- Cuando presento un nuevo instrumento siempre dejo que jueguen con él y lo inspeccionen. Me gusta que noten la textura y el sonido que hacen.
- Hacemos ritmos diferentes e improvisamos. Una vez veo que pueden seguir un ritmo, introduzco canciones como «El sabater» o «L’esquirol» que son fáciles de marcar.
- Si a los niños no les da vergüenza, uno de ellos hace de director y el resto imitan todos los movimientos que hace, así trabajamos la atención sostenida y la comunicación no verbal. Imitamos el ritmo, la velocidad y la intensidad del sonido (fuerte o flojo).
- Colocados en corrillo, uno de los niños empieza a tocar un instrumentos y cuando decide que ha acabado, empieza a tocar el compañero de al lado y así hasta que todos han tocado su instrumento. Es una manera de respetar el turno de juego, trabajar la escucha activa y la paciencia.
- Uno de los ejercicios que más cuesta de trabajar es el «flojo» y el «fuerte». Yo siempre les hago un ejemplo para que entiendan la diferencia. Estos conceptos no sólo se ponen en práctica tocando un instrumento, sino también bailando, andando y hablando, ya que hay situaciones en el día a día en que han de controlar el tono de voz.
Estos son los instrumentos:
La caja sensorial
La idea inicial era que los niños sacaran las fichas de los animales (os las podéis descargar aquí) con tal de identificarlos, que pudieran hacer el sonido correspondiente o los gestos con mímica y a continuación, cantar la canción «Tenia un gall».
Pero pensé que podía hacer la actividad más completa si añadía:
- Poner cada ficha en el agujero correspondiente al color (verde o azul) y a la textura (fieltro o goma eva) para crear asociación de ideas y estimular la motricidad fina.
- Forrar cada cara de la caja con texturas diferentes para estimular el sentido del tacto.
Yo lo que hago es que cada niño vaya sacando una ficha y el resto acierte qué animal es, de esta manera trabajamos la comunicación verbal y no verbal y el trabajo en equipo.
El gorro del conductor del tren
¿Conocéis la canción «Un tren petitó»?
Un tren petitó,
que camina, que camina.
Un tren petitó,
que camina sense por.
Qui vulgui pujar,
que s’afanyi, que s’afanyi.
Qui vulgui pujar,
que s’afanyi que se’n va.
Esta canción me sirve para trabajar la conciencia de grupo, la observación, la coordinación, el contacto físico y el ritmo. ¿Y cómo? Uno de los niños se pone el gorro y pasa a ser el conductor del tren o bien, la cabeza del monstruo. El resto de los niños han de hacer una fila tras de él y estar muy atentos a lo que hace, ya que puede cambiar la dirección y la velocidad y todos han de ir igual.
Una vez han interiorizado la actividad, se puede generalizar a situaciones de la calle, donde nunca pueden perder de vista a los padres.
Al ritmo de los caballos
Nos colocamos en corrillo, con las rodillas en el suelo y nos imaginamos que somo caballos, nuestros brazos son las patas de delante. Haremos 3 movimientos:
- Levantar los brazos alternados como si el caballo andara y vamos picando en las piernas.
- Levantar los brazos a la vez como si saltara.
- Tirar el cuerpo atrás y decir «sooo».
El objetivo es: ir cambiando al ritmo, escuchando el sonido que hacen las manos cuando pican a las piernas y trabajar la coordinación y equilibrio.
Una vez se domina el movimiento, podemos trabajar la observación y la atención pidiendo a uno de los niños que haga el movimiento que quiera y el resto lo imitamos. Los que tengáis un piano electrónico, podéis utilizar el sonido del caballo como ejemplo.
¿Qué instrumento sabes tocar?
Cuando trabajo en grupo, los niños tienden a apropiarse de un instrumento y no compartirlo. Con esta actividad mi objetivo de trabajo es que aprendan a:
- Compartir el material, ja que es de todos.
- Tener cuidado del material.
- Respetar el turno de juego.
- Escuchar atentamente cómo suena el instrumento del compañero.
- Tocar los diferentes instrumentos.
Después de hacer una rueda tocando cada uno un instrumento, se pone una pegatina verde en la ficha hasta que todos tengan todas las casillas completas.
Os podéis descargar la ficha en formato word aquí para que la podáis modificar añadiendo vuestros instrumentos y nombres de los participantes: ficha instrumentos
Puzzle de animales
Creé este puzle porque habíamos trabajado muchas canciones que hablaban sobre animales y era hora recordarlas.
- La actividad consiste en identificar el animal y la canción que habla de él, cantarla y bailarla y si se ha acertado, colocar la pieza del puzzle.
- Esta actividad fomenta el trabajo en equipo ya que todos los niños han de recordar todas las canciones para conseguir hacer el puzle (objetivo común).
Os podéis descargar el puzle aquí!
Las canciones son:
- El gall i la gallina
- Plim plim plim l’Esquirol
- El Lleó vergonyós
- L’Elefant – Mireu allà dalt
- Conillets a amagar
- Cargol treu banya
¿Sabéis qué? Me encanta reforzar positivamente el esfuerzo que hacen los niños en cada sesión y agradecer su implicación y ganas de trabajar. Por eso a veces les regalo estos premios personalizados. Son premios simbólicos pero que les hace mucha ilusión y se sienten muy orgullosos de ellos mismos.
- Medalla por haber cantado y aprendido la canción el «El pirata».
- Medalla por respectar, ayudar y jugar con los hermanos.
.
Activitats de musicoteràpia
.
La musicoteràpia és un tipus de teràpia psicològica que utilitza la música com a recurs per treballar diferents aspectes tant amb infants com amb adults. Tinc la sort de poder realitzar musicoteràpia a domicili i us vull explicar les activitats que preparo.
– Què es pot treballar a través de la música? –
La música permet treballar la comunicació, les relacions interpersonals, l’empatia, l’expressió corporal, la motricitat fina i gruixuda, la lateralitat, la coordinació, la creativitat… un munt de capacitats per estimular les necessitats físiques, emocionals, socials i cognitives.
El primer que penso quan faig una activitat nova és en «què vull treballar?», i a partir d’aquí adapto l’activitat a les característiques, edats i interessos musicals dels nens.
Totes les activitats que us presento estan pensades per infants d’entre 3 i 6 anys. I totes elles adaptades a nens amb discapacitat cognitiva i física.
Tres dimonis peluts!
Per motivar als nens i promoure una bona conducta durant la sessió, a l’inici penjo 3 dimonis peluts (de la cançó Dimoni Pelut) a la finestra. Cada cop que es porten malament (prèviament definim aquest concepte: no compartir el material, insultar, pegar….) trec un dimoni. Si al final queda algun dimoni, cantem la cançó com a premi. Si no en queda cap, no la cantem.
Com al cap del temps la cançó perd el seu efecte de reforç positiu, és important canviar-la, ara estem fent «El meu coet». Jo sempre escullo cançons alegres, que puguem incorporar moviments i treballar conceptes variats.
Clicant aquí us podreu descarregar les fitxes que he preparat per treballar aquestes dues cançons.
.
La roda de les emocions
Abans de començar la teràpia m’agrada saber com es sent cada nen, ja que aquesta dada determinarà com anirà la sessió. La roda de les emocions consisteix en dir com està el company, no un mateix: trist, cansat, alegre o enfadat. En cas de que sigui una emoció negativa, intentarem donar-li solució i que es transformi en positiva, com per exemple: ballant, fent un petó o una abraçada, cantant una cançó tranquil·la o marxosa… Al final de la sessió tornem a repetir l’exercici per veure l’evolució.
Us podeu descarregar La roda de les emocions aquí: roda de les emocions
Fitxes per presentar les cançons
Abans de començar a cantar una nova cançó, sempre preparo aquestes fitxes sensorials per familiaritzar-nos amb els personatges, animals, llocs….és a dir, el vocabulari i les accions. M’agrada poder treballar el sentit del tacte juntament a la resta de sentits.
Aquí us podeu descarregar algunes fitxes de les següents cançons:
- Sol solet: mentre cantem, els faig caminar lent o ràpid i picant de mans al mateix ritme.
- En Joan petit quan balla: identifiquem les parts del cos i després cantem.
- Mireu allà a dalt – l’elefant: associem gestos als conceptes «a dalt», «gros»…
- El gall i la gallina: aprenem a fer un petó, tant el gest com el soroll.
- L’esquirol: utilitzo titelles per representar a l’animal.
- Tipi tipi tap: serveix per treballar el «fort» i el «fluix», per relaxar-se, per aprendre a bufar i a picar amb els dits i les mans tot imitant la pluja.
- Conillets a amagar: permet jugar a amagar-se, gatejar i tenir consciència corporal..
.
Activitats amb instruments
Una part important de la musicoteràpia són els instruments. Donat que treballo a domicili, no me puc emportar el piano, així que sempre porto instruments petits i de percussió, ja que els nens els poden tocar i fer qualsevol so sense tenir coneixements previs de música.
Aquests són alguns dels instruments que utilitzo, molts d’ells els he comprat a la botiga Tiger, altres no són pròpiament instruments però fan soroll i d’altres els he fet jo, com els ous kinder amb arròs dins.
I la pregunta és, quines activitats faig amb els instruments?
- Quan presento un nou instrument sempre deixo que juguin amb ell i l’inspeccionin. M’agrada que notin la textura i el so que fa.
- Fem ritmes diferents i improvisem. Un cop veig que poden seguir un ritme, introdueixo cançons com «El sabater» o «L’esquirol» que són fàcils de marcar.
- Si als nens no els hi fa vergonya, un d’ells fa de director i la resta imiten tots els moviments que fa, així treballem l‘atenció sostinguda i la comunicació no verbal. Imiten el ritme, la velocitat i la intensitat del so (fort o fluix).
- Col·locats en rotllana, un dels nens comença a tocar un instrument i quan decideix que ja ha acabat, comença a tocar el company del costat i així fins que tots han tocat el seu instrument. És una manera de respectar el torn de joc, treballar l’escolta activa i la paciència.
- Un dels exercicis que més costa de treballar és el «fluix» i el «fort». Jo sempre els hi faig un exemple perquè entenguin la diferència. Aquests conceptes no només els posen en pràctica tocant un instrument, sinó també ballant i caminant i parlant, ja que hi ha situacions en el dia a dia en que han de controlar el to de veu.
Aquests són els instruments:
La capsa sensorial
La idea inicial era que els nens traguessin les fitxes dels animals (us les podeu descarregar aquí) per tal d’identificar-los, que poguessin fer el so corresponent o els gestos amb mímica i a continuació, cantar la cançó «Tenia un gall».
Però vaig pensar que podia fer l’activitat més complerta si afegia:
- Ficar cada fitxa en el forat corresponent al color (verd o blau) i a la textura (fieltre o goma eva) per crear associació d’idees i estimular la motricitat fina.
- Folrar cada cara de la capsa amb textures diferents per estimular el sentit del tacte.
Jo el que faig és que cada infant vagi traient una fitxa i la resta endevini quin animal és, d’aquesta manera treballem la comunicació verbal i no verbal i el treball en equip.
El barret del conductor del tren
Coneixeu la cançó «Un tren petitó»?
Un tren petitó,
que camina, que camina.
Un tren petitó,
que camina sense por.
Qui vulgui pujar,
que s’afanyi, que s’afanyi.
Qui vulgui pujar,
que s’afanyi que se’n va.
Aquesta cançó em serveix per treballar la consciència de grup, l’observació, la coordinació, el contacte físic i el ritme. I com? Un dels nens es posa el barret i passa a ser el conductor del tren o bé, el cap del monstre. La resta de nens han de fer una fila al darrere del conductor i estar molt atents del que fa, ja que pot canviar la direcció del tren i la velocitat i tots han d’anar iguals i fer el mateix.
Un cop han interioritzat l’activitat, es pot generalitzar a situacions del carrer, on mai poden perdre de vista als pares.
Al ritme dels cavalls
Ens col·loquem en rotllana, amb els genolls a terra i ens imaginem que som cavalls, els nostres braços són les potes del davant. Farem 3 moviments:
- Aixecar els braços alternats com si el cavall caminés i anem picant a les cames.
- Aixecar els braços alhora com si saltés.
- Tirar el cos enrere com si frenés «soooo»
L’objectiu és: anar canviant el ritme, escoltar el so que fan les mans quan piquen a les cames i treballar la coordinació i l’equilibri.
Un cop es domina el moviment, podem treballar l’observació i l’atenció demanant a un nen que faci el moviment que vulgui i la resta l’imiten. I els que tingueu un piano electrònic, podeu utilitzar el so del cavall.
Quin instrument saps tocar?
Quan treballo en grup, els nens tendeixen a apropiar-se d’un instrument i no compartir-lo. Amb aquesta activitat el meu objectiu de treball és que aprenguin a:
- Compartir el material, ja que és de tots.
- Tenir cura del material.
- Respectar el torn de joc.
- Escoltar atentament com sona l’instrument del company.
- Tocar els diferents instruments.
Després de fer una roda tocant cadascú un instrument, cal ficar un gomet verd fins a tenir totes les caselles omplertes.
Us podeu descarregar la fitxa en format word aquí per a que la pugueu modificar afegint els vostres instruments i noms dels participants: fitxa instruments
Puzle d’animals
Vaig crear aquest puzzle perquè havíem treballat moltes cançons que parlaven sobre animals i era hora de recordar-les.
- L’activitat consisteix en identificar l’animal i la cançó que parla d’ell, cantar-la i ballar-la i si s’ha encertat, col·locar la peça de puzle.
- Aquesta activitat fomenta el treball en equip ja que tots els nens han de recordar totes les cançons per aconseguir fer el puzle (objectiu comú)
Us podeu descarregar el puzzle aquí!
Les cançons són:
- El gall i la gallina
- Plim plim plim l’Esquirol
- El Lleó vergonyós
- L’Elefant – Mireu allà dalt
- Conillets a amagar
- Cargol treu banya
Sabeu què? M’encanta reforçar positivament l’esforç que fan els nens a cada sessió i agrair la seva implicació i ganes de treballar. Per això, de tant en tant, els hi regalo aquests premis personalitzats. Són premis simbòlics però que els hi fan molta il·lusió i es senten molt orgullosos d’ells mateixos.
- Medalla per haver cantat i après la cançó de «El pirata».
- Medalla per respectar, ajudar i jugar amb els germans.