¿Qué son las emociones? ¿Cómo podemos identificar qué sentimos en cada momento? ¿Qué nos hace estar contentos o tristes?
Las emociones son sentimientos positivos o negativos producidos por situaciones concretas. Consisten en pautas de respuestas fisiológicas y conductas típicas de las personas. Neil R.Carlson, Fundamentos de fisiología de la conducta
Reconocemos los sentimientos de los demás mediante la vista y el oído (viendo la expresión facial y escuchando el tono de voz y las palabras escogidas). Son la amígdala y el hemisferio derecho quienes juegan un papel importante en la interpretación de las emociones, más que el izquierdo.
¿Por qué nos da la sensación de que los niños/as a veces lloran si sentido, ríen de manera exagerada por una broma que a nosotros no nos hace tanta gracia o bien, no saben explicarnos qué les pasa? Los niños tienen su manera de expresar lo que sienten, pequeños jeroglíficos que debemos ir descifrando para conectar con ellos y ayudarlos a que identifiquen qué sienten y qué les pasa en cada momento por la cabeza.
Las chapas de colores
A través de un caso que estoy llevando, pude conocer el libro «El monstruo de colores» de Anna Llenas. Un cuento maravilloso que explica, a través de los colores, qué son las emociones, más concretamente: la alegría, la tristeza, la rabia, el miedo, la calma y el amor.
Para poder trabajar de la misma manera que el libro, creé 6 chapas de los colores indicados, más una chapa que reúne todos los colores y simboliza el desconocimiento de lo que sentimos o de lo que nos pasa.
Haz clik aquí para descargar las chapas.
Objetivo de la actividad. Trabajar diferentes situaciones que preocupen al niño/a para identificar qué siente y poder localizar las emociones negativas (como puede ser el miedo o la tristeza). De esta manera, convertimos las emociones negativas en positivas y los problemas en soluciones.
¿Cómo se utilizan? Cogemos la chapa blanca (la que lleva el imperdible) y la colocamos en la camiseta del niño/a. Y el/ella mismo ha de engancharse encima, un color u otro en función de lo que sienta.
Primero de todo, es importante que tanto nosotros como los niños/as sepamos qué queremos trabajar y tengamos claro dónde queremos llegar. Esta actividad la pensé así para que los peques aprendan que siempre que tengan un problema, inquietud, preocupación o no se encuentren bien, deben pedir ayudar a los padres o adultos de confianza y no se deben cerrar en ellos mismos, deben saber expresarse y comunicarse con palabras.
Para esos momentos en que el niño/a diga «No sé qué me pasa», utilizaremos la chapa de todos los colores juntamente con la chapa «Ayúdame». Esta última nos indica que necesitamos la ayuda de un adulto ya que solos no podemos. También la podemos utilizar con la chapa azul, negra y/o roja.
→ Otra manera de trabajar los sentimientos, puede ser a través de la película «Del revés» y los muñecos de peluche que venden. Aquí os dejo el enlace del trailer por si queréis saber de qué va (Aunque seguro que la conocéis) Trailer «Del Revés»
Me gusta, no me gusta, no lo sé,…
Normalmente todo aquello que no nos gusta va ligado a emociones negativas como puede ser la tristeza cuando nos hacemos daño, el miedo cuando no encontramos a los padres o la rabia cuando alguien nos coge la pelota de fútbol. Pero hay otras situaciones que no sabemos si nos gustan o no.
Objetivo de la actividad. Esta actividad busca clasificar diferentes situaciones para identificar si el niño/a ha establecido una correcta relación con lo que siente y ver si es lo que tendría que sentir realmente.
Nos puede servir para superar miedos que no sabíamos que tenia, para saber si tiene algún conflicto en la escuela y no le gusta, si hablar con extraños lo relaciona con «no me gusta», etc. Podemos plantear muchas situaciones, pero siempre preguntando «¿Y por qué te gusta/ no te gusta/ no lo sabes? y evitando la respuesta «Porque sí/no».
Yo propongo que el niño/a escriba o dibuje en un papel la situación de la que hablamos y lo coloque encima de cada cartulina. Así la información entrará por el canal auditivo y por el visual.
¿Qué necesitamos?
- 3 cartulinas de diferentes colores
- 3 carteles «Me gusta», «No me gusta» y «No lo sé»
- Lápices de colores
- Trozos de papel para escribir o dibujar
En todas las actividades que puedo, intento poner un dibujo para que si el peque tiene dificultades en la lectura, pueda tener un referente visual que refuerce el vínculo con la palabra y su significado.
El termómetro de la relajación
Nos despertamos, nos duchamos, nos vestimos, desayunamos, nos lavamos los dientes, cogemos el autobús, pasamos el día en el colegio, jugamos, comemos, vamos a las extra-escolares, volvemos a coger el autobús para ir a casa, cenamos, nos ponemos el pijama,…empezamos el día al 100% y no paramos hasta que vamos a dormir, tanto los adultos como los niños/as. Y no nos paramos a pensar en si hemos tenido tiempo de hablar con los amigos, si hemos comido de manera saludable o bien cualquier cosa porque no teníamos tiempo, de si nos hemos preocupado por saber cómo están los abuelos o los tíos, de si hemos tenido 5 minutos para pasear bajo el sol de invierno,…de si hemos tenido tiempo para nosotros, tiempo para relajarnos.
Objetivos de la actividad. Que los niños/as sepan auto-relajarse y sepan detectar cuándo están enfadados, por qué y qué deben hacer para solucionarlo.
¿Qué necesitamos?
- Música relajante (YouTube – Música Relajante)
- Espacio familiar: el suelo de la habitación, la cama o el sofá.
- El termómetro de la relajación (Yo lo he hecho con ordenador, pero podéis pedirle al peque que lo dibuje)
Os hago esta propuesta pero cada uno tiene que saber lo que le conviene a cada niño/a.
Propongo que creemos el hábito de dedicar un tiempo por la tarde-noche, cuando los niños/as están más cansados, para que se relajen, piensen si se han enfadado con alguien en el colegio, en el parque o en casa, si se han portado mal o bien, si hay algo que les preocupe.
Haz clik aquí para descargar el termómetro.
Al principio quizás cuesta que se concentren y que cierren los ojos, pero poco a poco conseguiremos que se relajen, y una vez relajados, podremos tratar más fácilmente las preocupaciones o rabietas. ¡El termómetro lo podéis poner donde queráis!
La caja de los secretos
La caja de los secretos es una caja hecha para guardar los secretos entre nosotros y el niño/a. Yo la utilizo cada semana con él para guardar todo aquello que no quiere decir en voz alta, le da miedo o no quiere hablarlo.
¿Cómo se utiliza? Lo dice en voz baja a la caja, los dos sabemos qué hay y durante esa semana le vamos dando vueltas al tema para intentar solucionarlo. A la semana siguiente, abrimos la caja y «escuchamos» si se ha solucionado o hemos hecho el esfuerzo de pensar en ello y darle una solución. El niño/a escoge un color en función de cómo se siente en aquel momento.
Normalmente son temas que tienen un fuerte impacto emocional en el niño/a, por eso hace falta tratarlo poco a poco e intentando que tenga la fuerza suficiente para hablarlo de manera normalizada.
Esta es la caja que hice para trabajar, está ambientada en la Patrulla Canina, pero la podéis hacer con los dibujos que más le gusten al niño/a o bien, podéis dejar que sea él/ella quien la pinte o escriba su nombre.
Actitudes para favorecer la relación con los niños/as
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Identifiquem les emocions
Què són les emocions? Com podem identificar què sentim en cada moment? Què ens fa estar contents o tristos?
Les emocions són sentiments positius o negatius produïts per situacions concretes. Consisteixen en pautes de respostes fisiològiques i conductes típiques de les persones. Neil R.Carlson, Fundamentos de fisiología de la conducta
Reconeixem els sentiments dels altres mitjançant la vista i l’oïda ( veient l’expressió facial i escoltant el to de veu i les paraules escollides). És l’amígdala i l’hemisferi dret qui juga un paper important en la interpretació de les emocions, més que l’esquerra.
Per què ens dóna la sensació de que els nens/es a vegades ploren sense sentit, riuen de manera exagerada per una broma que a nosaltres no ens fa tanta gràcia o bé, no saben explicar-nos què els hi passa? Els infants tenen la seva manera d’expressar el que senten, petits jeroglífics que hem d’anar desxifrant per connectar amb ells i ajudar-los a que identifiquin què senten i què els hi passa en cada moment pel cap.
Les xapes de colors
A través d’un cas que estic portant, vaig poder conèixer el llibre «El monstre de colors» de l’Anna Llenas. Un conte meravellós que explica, a través dels colors, què són les emocions, més concretament: l’alegria, la tristesa, la ràbia, la por, la calma i l’amor.
Per poder treballar de la mateixa manera que el llibre, vaig crear 6 xapes dels colors indicats, més una xapa que reuneix tots els colors i simbolitza el desconeixement del que sentim o del que ens passa.
Clika aquí per descarregar les Xapes de colors!
Objectiu de l’activitat. Treballar diferents situacions que preocupin a l’infant per identificar què sent i poder localitzar les emocions negatives (com pot ser la por o la tristesa). D’aquesta manera convertirem les emocions negatives en positives i els problemes en solucions.
Com s’utilitzen? S’ha d’agafar la xapa blanca (que és la que porta l’imperdible), i col·locar-la a la samarreta de l’infant. I ell/a mateix/a ha d’enganxar-se a sobre, un color o un altre en funció del que senti.
Primer de tot, és important que tant nosaltres com els nens/es sapiguem què volem treballar i tinguem clar on volem arribar. Aquesta activitat la vaig pensar així per a que l’infant aprengués que sempre que té un problema, inquietud, preocupació o bé no es troba bé, ha de demanar ajut als pares o adults de confiança i no s’ha de tancar en ell mateix, ha de saber expressar-se i comunicar-se amb paraules.
Per aquells moments en que el nen/a digui «No sé que em passa», utilitzarem la xapa de tots els colors juntament amb la xapa «Ajuda’m». Aquesta última ens indica que necessitem l’ajuda d’un adult perque tots sols no ens en sortim. També la podem utilitzar amb la xapa blava, negra i/o vermella.
→ Una altra manera de treballar els sentiments, pot ser a través de la pel·lícula «Del revés» i els ninos de peluix que venen. Aquí us deixo l’enllaç del tràiler per si voleu saber de què va (tot i que ja n’haureu sentit a parlar!) Trailer «Del Revés»
M’agrada, no m’agrada, no ho sé,…
Normalment tot allò que no ens agrada va lligat a unes emocions negatives com pot ser la tristesa quan ens fem mal, la por quan no trobem a la mare o al pare o la ràbia quan algú ens pren la pilota de futbol. Però hi ha altres situaciones que no sabem si ens agraden o no.
Objectiu de l’activitat. Aquesta activitat busca classificar diferents situacions per identificar si l’infant ha establert una correcta relació amb el que sent i veure si és el que hauria de sentir realment.
Ens pot servir per superar pors que no sabíem que tenia, per saber si té algun conflicte a l’escola i no li agrada, si parlar amb estranys ho relaciona amb no m’agrada, etc. Podem plantejar moltes situacions, però sempre preguntant «I per què t’agrada/no t’agrada/no ho saps?» i evitant la resposta «Perque sí/no».
Jo proposo que l’infant escrigui o dibuixi en un paper la situació que parlem i el col.loqui a sobre de cada cartolina. Així la informació entrarà pel canal auditiu i pel visual.
Què necessitem?
- 3 cartolines de diferents colors
- 3 cartells «M’agrada», «No m’agrada» i «No ho sé»
- Llapis de colors
- Trossos de paper per escriure o dibuixar
A totes les activitats que puc, intento posar un dibuix perquè si l’infant té dificultats en la lectura, pugui tenir un referent visual que reforci el vincle amb la paraula i el seu significat.
El termòmetre de la relaxació
Ens despertem, anem a la dutxa, ens vestim, esmorzem, ens rentem les dents, agafem l’autobús, passem el dia a l’escola, juguem, dinem, anem a les extraescolars, tornem a agafar l’autobús per anar a casa, sopem, ens posem el pijama…comencem el dia al 100% i no parem fins que ens anem a dormir, tant els adults com els infants. I no ens aturem a pensar en si hem tingut temps de parlar amb els amics, si hem dinat de manera saludable o bé a corre-cuita perque no teníem temps, si ens hem preocupat de saber com estan els avis o els tiets, si hem tingut 5 minuts per passejar sota el sol de l’hivern…si hem tingut temps per nosaltres, temps per relaxar-nos.
Objectius de l’activitat. Que els infants sàpiguen autorelaxar-se i sàpiguen detectar quan estan enfadats, perquè i què han de fer per solucionar-ho.
Què necessitem?
- Música relaxant (YouTube – Música Relajante)
- Espai familiar: el terra de l’habitació, el llit o el sofà.
- El termòmetre de la relaxació (Jo l’he fet amb l’ordinador, però podeu demanar-li a l’infant que el dibuixi)
Jo us faig aquesta proposta però cadascú ha de saber el que més li convé a l’infant.
Proposo que creem l’hàbit de dedicar un temps per la tarda-nit, quan els infants estan més cansats, per a que es relaxin, pensin si s’han enfadat amb algú a l’escola, al parc o a casa, si s’han portat malament o bé, si hi ha alguna cosa que els preocupa.
Descarrega el Termòmetre de la relaxació!
Al principi potser costa que es concentrin i sobretot, que tanquin els ulls, però poc a poc aconseguirem que es relaxin, i un cop relaxats, podrem tractar més fàcilment les angoixes, preocupacions o rabietes. El termòmetre el podeu penjar on vulgueu!
La capsa dels secrets
La capsa dels secrets és una capsa feta per l’infant on es posen els secrets entre ell i nosaltres. Jo l’utilitzo cada setmana, després de parlar amb el petit, per guardar tot allò que no vol dir en veu alta, li fa por o no vol parlar-ho.
Com s’utilitza? Ho diu en veu baixa a la capsa, tots dos sabem què hi ha i durant aquella setmana li anem donant voltes al tema per intentar solucionar-ho. A la setmana següent, obrim la capsa i «escoltem» si s’ha solucionat o hem fet l’esforç de pensar en allò i posar-hi solució. L’infant escull un color en funció de com es sent en aquell moment.
Normalment són temes que tenen un fort impacte emocional en l’infant, per això cal tractar-ho poc a poc i intentant que l’infant tingui la força suficient per parlar-ho d’una manera normalitzada.
Aquesta és la capsa que vaig crear per treballar, està ambientada en la Patrulla Canina, però la podeu fer amb els dibuixos que més li agradin al nen/a. Fins i tot, podeu deixar que sigui ell/a qui la pinti o escrigui el seu nom.